مردی که ایران را آباد می خواست

به گزارش پایگاه خبری صادق نیوز: جمال طاهری در مراسم  که با حضور جمعی از اندیشمندان و شخصیت های برجسته علمی و دینی درشامگاه چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه مصادف با روز معلم در باغ طوبی تخت فولاد برگزار شد، دکتر حمیدرضا فولادگر، عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی  با تجلیل از مقام آیت‌الله زند کرمانی گفت: مرحوم پدرم، استاد محمد فولادگر همواره به ما می‌گفت منبرهای آیت‌الله زند کرمانی از اول تا آخرش مورد استفاده است. ایشان نقل می‌کرد که در سال ۱۳۲۸، جوانی عضو حزب توده بود و عقاید مارکسیستی را ترویج می‌کرد که ما نمی‌توانستیم جوابش را بدهیم، او را پیش آیت‌الله زند کرمانی بردیم و ایشان سه ساعت وقت گذاشت و با آن جوان درباره خدا و هستی صحبت کرد. وی با اشاره به بعضی از خاطرات دوران حیات آیت‌الله زند کرمانی تصریح کرد: مرحوم زند کرمانی همواره مردم را به تولید تشویق می‌کرد. ایشان می‌گفت چرا اطراف ما همه مصرف‌کننده هستند. آرمان ایشان این بود که مردم در اقتصاد مشارکت کنند و این مهم زمینه‌هایش با انقلاب اسلامی فراهم شد.

محمود فروزبخش، نویسنده و اصفهان‌پژوه هم با اشاره به شخصیت معلم‌گونه زند کرمانی افزود: آیت‌الله زند کرمانی  زمان طاغوت معتقد بود اگر در این نظام وارد نشویم، مسئولیت‌های آموزشی دست انسان‌های ناسالم می‌افتد. حتی توصیه می‌کرد از سینما دوری نکنید، روزی باید خودتان فیلم خوب بسازید.

وی تصریح کرد: آیت الله زند کرمانی عالم و روشنفکری آگاه  به زمانه بود که با ادامه تحصیل در خارج از کشور هم با شرایطی موافق بود. ایشان با نسل جوان پیوسته تعامل داشت و به همین دلیل، شیک‌پوش و دارای بیان امروزی بود.

جمال طاهری مدیر موسسه رهیافتگان و پی نمانویس کتاب زندگی آیت الله زند کرمانی نیز گفت: شناخت این شخصیت برای من  که درزمینه  فرهنگی و هویتی فعالیت می کنم یک افتخار بود. پی نمای آیت الله زند کرمانی به همین منظور برای  معرفی این  چهره تاثیرگذار به نسل جدید تولید شده است  که البته با استقبال نسل های مختلف روبرو گشته است.

وی در ادامه افزود: بسیاری ازما با  آثار آیت الله زند کرمانی در شهرمان روبرو شده ایم، اما  کمتر کسی می داند که مثلا بیمارستان عسگریه یا مصلی اصفهان  چگونه ساخته شده اند یا حافظ میراث تمدنی شیعه یعنی مسجد جامع امام  و مسجد عتیق چطور از تخریب در دوره پهلوی اول نجات پیدا کردند.ایت الله زند کرمانی مایه افتخار اصفهانی ها  در روزگار تاریخ ساز ملی شدن نفت بود و همچنین با  تاکید بر تولید ملی  مشارکت مردم  یک شخصیت جریان ساز ملی محسوب می شود.

 طاهری یادآور شد: اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری سال جهش تولید ملی ومشارکت مردمی نامیده شده یک افتخار برای اصفهانی هاست؛ زیرا  آنها  الگوهایی چون آیت الله زند کرمانی و آیت الله آقا نورالله را پیش از این  به ثبت رسانده اند، موضوعی که البته باید به صورت جدی به آن پرداخت.

 گفتنی است؛ در پایان این نشست  مطالعاتی سه اثری که درباره آیت‌الله محمدباقر زندکرمانی تنظیم شده بود با عنوان «هرکس یک آجر بیاورد»  کتاب صوتی به قلم لیلا جمشیدیان و «مردی که ایران را آباد می‌خواست» به قلم جمال طاهری  واینفوگرافی  آیت الله زند کرمانی رونمایی شد.

منبع: رهیافته ها

همچنین ببینید

ایرانی‌ها از اولین ملت‌هایی هستند که کتابت را آغاز کردند

در نشست علمی تخصصی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری مطرح شد: راه تربیت مردم در یک کشور آموزش است. الگوی آموزش ایرانی به عنوان مکتب ایرانی سواد در سایر مناطق دنیا تدریس و آموزش داده می‌شد. ایرانی‌ها از اولین ملت‌هایی هستند که کتابت را آغاز کردند. کتاب اولین رسانه جمعی در میان مردم بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *